II OSA Taide, pedagogiikka ja tutkimus toistensa läpäisevinä kehinä
Tutkiva taiteilija-opettaja

Pirkko Ahjo Matkalla opettajuudessa – kokemuksia tanssi- ja teatteripedagogiikan laitoksella 1997–1999

Kun Teatterikorkeakoulun tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos vihdoin vuonna 1997 perustettiin, päätin pyrkiä sinne opiskelijaksi. Olin työskennellyt tanssijana, tanssinopettajana ja koreografina hyvin pitkään, 1970-luvun alkupuolelta lähtien. Jo lukioaikana työskentelin tanssijana, eräänlaisena ”varamiehenä”, Ritva Arvelon ja Raija Riikkalan vuonna 1961 perustamassa Praesens-ryhmässä. Tanssijantyön lisäksi aloin opettaa lastentanssia Praesens-koulussa heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen vuonna 1974. Koulutus uutta opetustyötäni varten [...]

Mikko Bredenberg Tarvitsemme toisiamme ymmärtääksemme, mitä esityksemme voivat meille opettaa

Tässä kirjoitelmassa pyrin avaamaan yhtä viimeaikaista esitystäni kuvaamalla ja tarkastelemalla, miten pedagogiset ja tutkimukselliset intressini kietoutuvat toisiinsa nykyisessä taiteellisessa työssäni. Pyrin kirjoituksellani omaan kokemukseeni nojautuen purkamaan mielestäni tarpeettomia erotteluja taiteen, pedagogian ja tutkimuksen väliltä. Yritän osoittaa, miten omassa työssäni olen kehittynyt taiteilijana juuri tiedostamalla paremmin esitysteni pedagogisia ja tutkimuksellisia piirteitä ja vahvistamalla niiden läsnäoloa esityksissäni. [...]

Virpi Juntti Tanssija, opettaja ja koreografi tutkijana

Opiskelin tanssitaiteen laitoksella 1992–1996 ja tanssi- ja teatteripedagogiikan laitoksella 2000–2003. Pohdin, miten nämä opinnot ovat vaikuttaneet minuun. Miten opiskelutaustani vaikuttaa valintoihini ja siihen, mihin suuntaan ammatissani kuljen? Mielestäni suurin henkilökohtainen vaikutus on se, että olen yhä alalla. Koko koulutuksen ajan kuljin epävarmuusalueella sellaisten asioiden ja taitojen äärellä, joita en vielä osannut tai edes tiennyt tarvitsevani. [...]